Er du klima-ninja eller miljøgris?

Danske forbrugere har vidt forskellige holdninger til klimaforandringer – og ikke mindst, hvordan vi tackler dem. Her lister vi, med et glimt i øjet, de mest gængse arketyper for at skabe interesse omkring emnet. Kan du genkende dig selv?

Sofavælgeren

Kendetegn: Du er i det store hele tilfreds med tingenes tilstand og orker ikke at tage stilling til ret meget andet end dit næste måltid. Du kan som enkelperson ikke gøre nogen mærkbar forskel alligevel. Du er dog ikke bleg for i ny at næ at kritisere den industrielle verden for miljøbelastende enkeltsager.

Støjniveau: Du har en masse på hjerte, men ønsker reelt ikke at blive hørt.

Styrke: Du har en stærk grublementalitet og en stædig mavefornemmelse, som du konsekvent navigerer efter.

Naturlig fjende: Miljøprædikanten.

Sofavælgeren
Social media-økologen

Social media-økologen

Kendetegn: Green living er relativt nyt for dig. Men efter du har fået øjnene op for den grønne levestil, er du gået all-in på økologi og miljøhensyn. Og du vil meget gerne dele det med verden!

Støjniveau: Højt. Med masser af digital støj på Facebook, Instagram og Snapchat.

Styrke: Du bruger sociale medier til at fortælle om dine grønne handlinger – og sender dermed budskabet videre, så andre kan blive inspireret.

Naturlig fjende: Alle dem, der er liiiiidt trætte af at høre på din utrættelige prædiken.

Klima-ninjaen

Kendetegn: Du har en omfattende klimaviden, men holder mest dine meninger for dig selv. Til gengæld lever du ret spartansk – til glæde for miljøet.

Støjniveau: Lavt, nærmest hviskende. Ingen grund til at gøre opmærksom på sig selv, når man er ninja!

Styrke: Dine argumenter er kastestjerneskarpe, når du først springer ud af skyggerne for at tage klimadebatten med folk som Miljøgrisen.

Naturlig fjende: Miljøgrisen.

Klima-ninja
Miljøaktivisten

Miljøaktivisten

Kendetegn: Du kæmper en utrættelig kamp for miljøet og har dedikeret dit liv til at bekæmpe miljøskurkene. Koste hvad det vil!

Støjniveau: Højt. Jo flere megafoner, jo bedre.

Styrke: Du har venner i mange forskellige non-profit organisationer og sammen evner I at skabe opmærksomhed om miljøgrisene – store som små.

Naturlig fjende: Miljøbelastende virksomheder, der bruger naturen som en losseplads.

Miljøgrisen

Kendetegn: Du tænker – desværre – ikke over, hvordan du påvirker miljøet med dine handlinger i hverdagen. Eller også er du bare ligeglad.

Støjniveau: Højt og lavt. Du larmer med dit miljøgriseri, men går stille med dørene omkring det.

Styrke: Du er god til at frasige dig ansvar, leve i nuet og ikke bekymre dig om i morgen. 

Naturlig fjende: Primært dig selv. Oink oink!

Miljøgrisen
Den ansvarlige investor

Den ansvarlige investor

Kendetegn: Du sparer op i bæredygtige virksomheder, som lever op til strenge klima- og miljøkrav.

Støjniveau: Middel. Du spreder gerne budskabet om bæredygtig opsparing, men følger ellers med på sidelinjen, mens din opsparing vokser.

Styrke: Du kan multitaske. Når du sparer bæredygtigt op kan du nemlig både påvirke kloden i en positiv retning OG sikre et stabilt afkast på dine penge.

Naturlig fjende: Våbenproducenter og virksomheder som bryder FN’s konventioner for menneskerettigheder.

Husmoderen

Kendetegn: Du gør, hvad du kan for at gøre en forskel. Helt ned på hverdagsniveau. Du tager korte bade, sorterer dit affald og slukker altid for strømmen, når du ikke er hjemme. De små ting tæller også!

Støjniveau: Middel. Man må gerne prale lidt, ikk?

Styrke: Du har helt styr på forbrug og overforbrug inden for hjemmets fire vægge.

Naturlig fjende: Ingen.

Husmoderen
*Arketyperne er 100% subjektive og er altså hverken baseret på statistik eller forbrugerundersøgelser.